torsdag 8 september 2011

Trick of the dark av Val McDermid och Devil's game av Patricia Hall

Två schyssta sommardeckare under semestern tänkte jag. Brukslitteratur där jag får mina anglofila lustar tillfredsställda både vad gäller språk och miljö. Sådana där som bara kan rinna genom hjärnan utan att man sedan tänker så mycket mer på dem. Men, men - så upptäckte jag något annat, något mer i den där brittiska, trevliga lunken. Ett smått subversivt, samhällskritiskt ställningstagande som äger rum mitt inne i texten. Nej, det är väl ingen nyhet att många deckarförfattare också har ett visst samhällskritiskt element i sina böcker, tänk Dennis Lehane, Sjöwall och Wahlöö, Denise Mina osv. Visst vet jag även att Val McDermid är gay och att flera av hennes karaktärer också är det. Men jag hade inte väntat mig att bli drabbad av hennes konsekvens att föra in detta som en normativ självklarhet. Genomtänkt undviker hon att beskriva utseenden, kläder på sina homosexuella karaktärer och koncentrerat sig i stället på deras relationer, känslor, funderingar, handlingar och samtal. En spark åt religionen och i synnerhet katolicismens trångsynthet och dess inställning till samkönade förhållanden får också en framskjuten plats. Själva "ploten" är väl inte så märkvärdig, men febrilt spännade såklart när McDermid in i det sista håller oss på halster om mördarens identitet.                                                           Patricia Hall är en ny bekatskap - journalist som skriver deckare under pseudonym. Detta är den 15 i serien (!). Storyn i hennes bok är inte heller den något som jag höjer på ögonbrynen åt - ett bestialiskt mord på en kvinna som ägnar sig åt den skrupulösa aktiviteten dogging i ett ensligt skogsområde. Paret Laura och Michael - hon journalist med moral och oförstående chef, han kriminalare med tragiskt förflutet - närmar sig mördaren från var sitt håll. Men Hall är tuff i sin kritik av den nya kristendomen med sina influenser av intelligent design och sitt smala, elistiska och dogmatiska förhållningssätt. Platsen är Yorkshire, dit återvänder en man som numer är både miljonär och pånyttfödd kristen. Hans mission är att göra om lokala skolor till akademier som drar till sig endast föräldrar och barn med den rätta inställningen. Där slängs man ut efter tre varningar, där härskar en konformitet som givetvis inte gynnar barn från så kallade sämre områden samt människor med annan sexuella läggning än den heterosexuella.
Men Hall gör det inte alltför lätt för sig- tack för det - den omhuldade etniciteten lämnar hon därhän, och så kan t.ex de mer ortodoxa muslimerna mycket väl vara de som passar bäst in i det nya skolsystemet med en människosyn som inte tillåter några avvikelser.
Så funderar jag, vad smarta de är, dessa damer. Att i denna vällästa genre lägga in scenarion och debatter om våra mest oöverstigliga hinder; sex, religion, politik. Nej, brukslitteratur ska jag aldrig mer kalla det, detta är elegant, genomtänkt och framförallt ett tydligt ställningstagande mot sexistiska tagetförgivanden och religiös trångsynthet.
/Anna



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar